Trends in E-learning

(flickr farm2 static)

Dit reflectieverslag heb ik geplaatst in het portofolio in Natschool, voor de volledigheid van deze blog plaats ik het verslag alsnog (verlaat) hier.

De bijeenkomst van 22-3-2009 heeft me het volgende opgebracht:
1. In het lokaal staan voor elke student pc met grote monitoren Het werken met een beeldscherm voor je neus staat het contact met de docent in de weg. Zeker een monitor van dit formaat. Ook handig dat je meteen op de pc aantekeningen kunt maken.

2. De presentatie van Jan Jacobs maakte me duidelijk dat technologie meer is dan internet en pc. Afgelopen vrijdag bezocht ik de beurs zorgtotaal (zie vorige post) in Utrecht. Op de afdeling voeding, facilitair en zorg en verpleging ook veel technologie.

3. Uitleg over social bookmarks Delicious door Patrick de Koning. Het geven van goede tags is van belang. Zoeken bij social bookmarks geven goede Url’s. Ik neig naar een voorkeur voor Google Bookmarks, het delen is dan wel moeilijker.
4. Het werken met de mindmap via mindmeister (Martijn Bos) gaf me een goede indruk van mogelijkheden.

5. De opdrachten en bronnen vond ik duidelijk gerangschikt in natschool (Els Heinen). Een tip begin met de opdrachten en dan pas bronnen.

Huiswerk:

1. Ik heb samenvattingen gemaakt van de artikelen. Staan in mijn projecten van Natschool zodat ik ze met mijn collega's kan delen.

2. Het werken binnen Natschool heb ik als een gemak ervaren.

Bronnen bij de hand. Bij het openen van de studieroute meteen de pagina waar ik gebleven was. Het lezen van tekst via het scherm heb ik niet als vervelend ervaren. Wil ik lekker lui op de bank dan kan ik altijd nog een paar pagina’s uitprinten.
 
Bronnenstudie:

1. De netgeneratie zoals in de bronnen beschreven, herken ik niet altijd bij de studenten waar ik les aan geef. Dit heeft te maken met het feit dat de meeste niet meer bij de jongeren horen. Over het algemeen veel gebruik van de mobiele telefoon en van sociale netwerken (chatten, Hyves, Partyflock) en natuurlijk mail en Google. Gamen doet men weinig. De laptop doet steeds meer zijn intrede.

Ik denk dat de mogelijkheid van Ict voor hun studie voor de meeste studenten nog onduidelijk is. In mijn geval denk ik dat de docent, de voorloper moet zijn en mogelijkheden moet aandragen. De studenten zullen het waarderen. Ik merk dat het zeer gewaardeerd wordt als ik via smartboard het lesmateriaal multimedialer aanbied.
 2. In contacten met collega’s geef ik aan dat ict enkel een hulpmiddel is. Na het bestuderen van de bronnen ben ik daar anders over gaan denken. Ik denk dat ict een wezenlijk ander manier van leren met zich meebrengt. Alleen al het effect van informatie wat netwerken kunnen genereren. Het leren kan veel rijker worden. Het ontwikkelen voor mobiele apparaten is nog onvoldoende in beeld. Over het inzetten van games als leerinstrument is men in de bronnen helder. Bij de zorg heb ik niet zo’n duidelijk beeld van inzet van gaming. Ik denk wel dat simulaties een groot een effect kunnen hebben. Maar wat een ontwikkelwerk is dat.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten