Flip in de klas

( Flickr by Baldheteric)
Flip in de klas, gaat over het gebruik van korte videofragmenten, gemaakt met een compacte videocamera. Ik gebruik deze camera van het merk Flip regelmatig en bespaar me er tijdens de vaardigheidslessen veel tijd mee. De demonstratie van de vaardigheid film ik, waardoor studenten die de demo gemist hebben die later nog een keer terug kunnen kijken. Het hoeft niet meer voorgedaan te worden. Bij het (formatief) beoordelen van de vaaardigheden kunnen nu de studenten hun handelen zelf opnemen. Ik kijk dan de videoopname terug en geef gemakkelijk feedback door even het beeld stil te zetten. Doorspoelen kan vaak zonder iets te missen. Discussies over hoe het nou ging zijn er niet meer. Het beoordelen kost me minder tijd. Ik denk dat het ongeveer 2/3 van de tijd scheelt.


Omdat ik regelmatig met de Flip werk heb ik voor een 12 tal collega's van verschillende afdelingen van het Koning Willem 1 college een workshop gegeven. Dit als onderdeel van een minisympoium: "Elo in beweging". Na een inleiding aan de hand van een mindmap, heb ik de deelnemers zelf met de Flip laten oefenen. De opdracht was om de vaardigheid, pols tellen, goed in beeld te krijgen. De deelnemers reageerde enthousiast.

Klik hier voor mindmap "Flip in de klas".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten