Reflectie verslag ADDIE ontwerpfase

Deze tweede fase van het ADDIE model staat in het teken van ontwerpen oftewel design. In deze fase geef je aan wat je allemaal in het leerarrangement wilt hebben en op welke wijze en volgorde je dit aan bod laat komen.Ik heb dit gedaan (volgens instructie) door een document met de kolom structuur en scenario te maken.
Mijn leerarrangement gaat over het zorgproces. Dit thema heb ik gekozen omdat ik verantwoordelijk ben voor het werkproces 1.1:  "Stelt een zorgplan op". Dit werkproces is een onderdeel van de opleiding verzorging.

In de kolom structuur heb ik de inhoud in een logische volgorde geplaats. Ik heb de inhoud aangeven als lesdoelen. Voordeel hiervan is dat ik meteen kan zien aan het soort lesdoel (kennis of toepassing), wat voor soort werkvorm/scenario ik moet gebruiken. Zo begin ik elke opdracht met een Powerpoint zodat ik daarmee de kennisdoelen afdek.

De volgorde van dit leerarrangement ligt vast omdat het zorgproces, net zoals het ADDIE model, een probleemoplossend model is. De stappen van het zorgproces liggen vast en deze volgorde bepaalt dan ook de volgorde van het leerarrangement.

Ik maak nu bij het ontwikkelen binnen natschool mapjes aan met activiteiten en schrijf  in de inleiding de lesdoelen (= structuur), Daarna maak ik de instrcutie die daarbij hoorde (= scenario). Voordeel van het ADDIE model is wel dat je meer overzicht hebt en het opvalt als je vaak dezelfde werkvorm gebruikt. Ik ben daaron van plan om eerst een ontwerp/designdocument te maken voirrdat ik ga beginnen.

Bij zoeken naar achtergrondinformatie kwam ik nog een interessante link tegen. Klik op mindmap ADDIE

Geen opmerkingen:

Een reactie posten