Reflectieverslag Tel bijeenkomst 03 Mediawijsheid.

(Flickr by Tiger Pixel)

1. Wat betekent het onderwerp mediawijsheid voor jou? Mediawijsheid zei me niet veel voordat ik met deze opdracht begon. Ik weet nu dat dit een belangrijk thema is, er komt veel in samen waar je als docent mee te maken hebt tijdens de dagelijkse praktijk. Het heeft me zeker bewuster gemaakt op pesten, auteursrechten, de wijze van informatie zoeken, privacy en waakzaamheid.


2. Wat ga je anders doen nu je kennis hebt genomen van het onderwerp? zie antwoorden bij vraag 3.

3a. Noem minimaal 2 punten waarop je je eigen professionele gedrag of je gedrag als burger bijstelt.

1. Ik hou met het ontwikkelen van lesmateriaal rekening met auteursrechten. Ook bij het publiceren van materiaal (wiki, blog..) kies ik tekst en afbeeldingen die hergebruikt mogen worden meestal met bronvermelding.
2. Bij het zoeken van informatie wil ik systematischer te werk gaan.

3b. 3 punten waarop je mediawijsheidaspecten inbouwt in leeractiviteiten. Beschrijf je aanpak. (Als dit al prima voor elkaar is, licht je het toe met 5 voorbeelden.)

1. Alerter op pesten via chaten. Ik zal bij studenten aangeven dat als msn tijdens mijn les openstaat deze uiteraard uit moet (wat meestal maar mondjesmaat lukt) maar ik ook fragementen kan meelezen. Op deze manier las ik pas op het scherm: dat ... een *** mens is. Ik ken deze persoon die uitgescholden werd niet, maar zal in een volgende soortgelijke situatie het zeker bespreekbaar maken. Ik ga ook met de docent LLB in gesprek of hij in het lesprogramma aandacht kan geven aan pesten via cyberspace.

2. Bij het zoeken op internet zal ik met de studenten langer stilstaan bij de aanpak. Ik wil samen zoeken naar zoekwoorden of ik geef ze een lijstje met zoekwoorden. In ieder geval verwacht ik dat er aan bronvermelding gedaan wordt.
3. Ik wil collega's bewuster maken van het auteursrecht en tegelijkertijd de weg wijzen naar materiaal wat wel gebruikt kan worden. Ik heb daarvoor een website gemaakt met "google sites" en een bijeenkomst voor collega's georganiseerd. Ik wil dit thema tijdens een studiedag nogmaals aan bod laten komen.

3 opmerkingen:

  1. Rudi,
    Het topic mediawijsheid heeft mede door jouw toedoen op jullie afdeling de nodige aandacht gekregen.Complimenten daarvoor!
    Ik zie dat je ook zelf aan bronvermelding bent gaan doen. Prima.Zijn er al concrete afspraken m.b.t. al of niet gebruik van MSN?
    Ik heb ook je wiki bekeken. Duidelijk verhaal.De link naar de nederlandstalige uitleg van de creative commons symbolen loopt dood, daar zal je een alternatief voor moeten zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb je bewust voor deze aanpak gekozen? (Ik bedoel dat mijn reactie pas wordt geplaatst als jij toestemming hebt gegeven?)Niet erg 'open'?!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Els,

    Het plaatsen van een reactie na toestemming heb ik veranderd. Ik vind feedback belangrijk. Deze feedback moet voor de plaatser direct zichtbaar zijn. Bij het moderatoren van reacties zie ik dat ik deze 2 gemist heb en daarom nu pas reageer. Ik maak daarom vanaf nu gebruik van rss feeds voor reacties.

    De link van de wiki is aangepast. Ik wil ook nog aandacht gaan besteden aan de regeling van het KW1c over auteursrechten.

    Ik neig steeds meer naar het volgende principe: "MSM mag maar dat het gebruik ervan de les niet moet verstoren."

    BeantwoordenVerwijderen