Auteursrechten.

(commons.wikimedia.com)
Dit schooljaar starten we met competentie gericht onderwijs. Volop ontwikkelwerk dus. Het nieuwe onderwijs is volledig digitaal en wordt aangeboden via natschool. Als applicatiebeheerder van natschool heb ik in overleg met de opleiding verpleegkunde richtlijnen opgesteld voor het te ontwikkelen materiaal. Een richtlijn is om veel beeldmateriaal te
gebruiken. Dit bracht de vraag met zich mee, of je foto's en video's zo maar kunt gebruiken? Bovendien kwam het bericht van de raad van bestuur dat we de wetgeving op dit gebied moeten hanteren.
Binnen de opleiding TEL heeft Arnoud Engelfriet, een bekend jurist op het gebied van internet, uitleg gegeven over auteursrechten, citaatrecht, portretrecht. Langzaam maar zeker werd het me duidelijk wat wel en niet mocht. Hierna volgde al snel de vraag, hoe kom ik aan materiaal wat wel gebruikt kan worden? Na een een paar avonden zoeken ontdekte ik steeds meer mogelijk om de zoeken op materiaal wat onder voorwaarden gebruikt kan worden.
Om deze informatie niet voor me zelf te houden heb ik nog snel voor de vakantie een website gemaakt met Google sites (meteen een goede oefening) en een bijeenkomst georganiseerd om de informatie door te geven. Na de vakantie plan ik dit in tijdens een regulier overleg zodat ik iedereen bereik. Ik vind dat alle docenten van deze mediawijsheid op de hoogte moeten zijn. eigenlijk raar dat er binnen de docentenopleiding zo weinig aandacht voor is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten