Reflectie op gebruik flip camera tijdens de les.

Naar aanleiding van de vorige post (Ervaringen met de Flip camera) heb ik volgende conclusies geformuleerd:
  • Het filmen in de lessituatie levert veel leereffect op. Ik blijf gebruik maken van deze techniek.
  • Het nabespreken van vaardigheden verloopt efficiĆ«nter door studenten zelfstandig de opnames te laten beoordelen. Ik wil daarom meer via Internet (natschool) gaan publiceren. Het publiceren/monteren van het videomateriaal via Internet kost de nodige tijd. Ik ga me verdiepen in mogelijkheden. Een mogelijkheid is om studenten en geheugenstick mee te laten nemen waardoor ik ter plekke de fragmenten kan kopieren.
  • Bij het filmen meer aandacht voor goede belichting. Ik moet meer letten op tegenlicht en eventueel een extra lamp aan. Ik zou de hiervoor een overheadprojector kunnen gebruiken.
  • Meer aandacht voor een script bij het filmen van demonstratie en opname hoorles.
  • Ik kan beter wat langere stukken filmen en zo nodig doorspoelen. De totale duur van een opname moet niet langer zijn dan 10 minuten.
  • Een protocol ontwikkelen waarin staat hoe er met videomateriaal tijdens de les wordt omgegaan.
  • Naar aanleiding van de workshop over podcasting van Martijn Bos is het in de toekomst een optie om een podcast te maken met veel voorkomende lessituaties.

1 opmerking:

  1. Goed initiatief Rudy!
    Mogelijkheden genoeg, zo te zien.
    Leren wordt steeds leuker.

    BeantwoordenVerwijderen