Bij het bestuderen van verplichte bronnen heb ik een aantal zaken uitgeprobeerd. Hier geef ik puntsgewijs mijn bevindingen:
Zoekmachines:
Ik ben nu bezig met het schrijven voor onderwijs over het opstellen van een zorgplan. Veel lezen en googleen. Ik gebruik daarbij zoekwoorden zoals "Majory Gordon, Verpleegkundige diagnose, verpleegkundig proces". Een mooie gelegenheid om eens andere zoeksites te proberen.
  • http://www.uijko.com/ Hier is niet meteen duidelijk hoe je het moet gebruiken, bij de resultaten vooral verwijzingen naar boeken en schrijvers. De helpknop gebruikt, wat blijkt je moet eerst sites uit het zoekresultaat aanklikken om ook andersoortige resultaten krijgen (video). Niet handig als je verschillende pc gebruikt (thuis en werk) Ben gestopt, het enigst voordeel is een dat je een preview van de site krijgt en suggesties voor aanvullende zoekwoorden. Bij http://www.kartoo.com/ leveren dezelfde zoektermen vooral veel verwijzingen naar literatuur (rapporten en boeken) deze boeken moeten meestal aangeschaft worden.
  • Google-books geeft betere resultaten, vaak kun je bijna een heel boek inzien
  • Bij het invoeren van de zoektermen in slideshare kom ik geen resultaten tegen. Deze site zal ik zeker gebruiken als ondersteuning van deze blog. Voor het onderwijs is dit niet nodig omdat natschool daarvoor een geschiktere plek is.

Podcasts:

  • Tijdens het fietsen heb ik op mijn mp3 speler een aantal podcasts beluistert (http://www.radio-online.nl/). Een prettige manier, je luistert wanneer het uitkomt. Stel dat ik over de onderwerpen tijdens de les een opname maak en deze als mp3 via natschool verspreid, zou dit op een behoefte inspelen?

Weblog:

  • Ik heb vooruitlopend op het collegebreed in gebruikname van office 2007 deze reeds geïnstalleerd op mijn computer. Handig want ik kan rechtstreeks vanuit word publiceren op deze weblog.

RSS-feeds

  • Hiermee ben ik al bekend, via de functie feeds van internet explorer volg ik feeds over ict, onderwijs en van vrienden. Je kunt makkelijk op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen. Ik heb naar aanleiding van afgelopen bijeenkomst google reader in gebruik genomen. Ik merk wel dat het belangrijk is om een keuze te maken voor 1 wijze van rss feeds lezen. Voorlopig kies ik voor feeds binnen internet explorer. Ik heb meestal thuis de tijd om de feeds langs te lopen. Ik heb ook een apart mapje aangemaakt voor TEL-deelnemers. Binnen i-google heb ik een tabblad gemaakt met gezondheidszorg nieuws. Deze laat ik soms zien via het smartboard zienvoordat de les begint.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten