De ervaringen met de Flip-camera

De flip camera is nu een aantal weken in gebruik voor de afdeling verzorging en verpleegkunde. Ik moet zeggen dat deze gadget erg enthousiast is ontvangen. De kwaliteit van de beelden en het geluid zijn zeer goed. De bediening en het formaat zijn erg handig. De camera valt bijna niet op en je kunt de student de camera in de hand duwen en ze gaan er mee aan de slag.
Ik heb video opnames gemaakt in de volgende lessituaties:
  • Hoorles over het maken van verdunningen voor medicijnen.
  • Bij het oefenen van catheriseren, injecteren, maagsonde inbrengen, inhaleren en oog-, oor-, neus druppelen. Gebruikt voor de nabespreking.
  • Demonstratie maagcatheter inbrengen.
  • Rollenspel voor de deelkwalificatie Verstandelijk gehandicapten.

Mijn ervaringen:

  • De flipcamera wordt nagenoeg zonder uitleg gebruikt door studenten.
  • In alle lessen heb ik het videomateriaal bekeken met de studenten. Iedereen reageerde blij en enthousiast.
  • Het nabespreken van een handeling, is met video completer en duidelijker, ten opzichte van het mondeling nabespreken. De studenten zien in detail wat ze goed doen en wat niet. Ze stellen zich erg nieuwsgierig op, wat gemotiveerd overkomt.
  • Het terugkijken van de video kost meer tijd dan het mondeling nabespreken. Door tijdgebrek heb ik een aantal studenten die de het catheriseren geoefend hebben een cd gegeven met hun videomateriaal. Ik heb aan één student, die de handeling slecht had uitgevoerd, de opdracht gegeven om het materiaal te bekijken en en verbeterpunten te formuleren.
  • Het doel van het rollenspel was: laat zo veel mogelijk kenmerken van de ervaringsordeningsfasen in het spel zien. Door het pauzeren van de opname op het smartboard en het herhalen van een scene was ik veel beter in staat om de kenmerken te benadrukken.
  • Bij de opname over verdunningen en de demonstratie inbrengen maagcatheter ben ik er achter gekomen dat een script belangrijk is. In de opname van de demonstatie zit teveel uitleg waardoor het te lang duurt. Het terugkijken van de de opnames ervaarden de studenten wel als nuttig. De belichting was bij beide opname slecht.
  • Een paar studenten willen de filmpjes via internet terug zien. Het converteren van de AVI-bestanden en het monteren is tijdrovend waardoor ik op Internet nog niet gepubliceerd heb.
  • Voor de opname heb ik aangegeven dat ik het materiaal enkel voor de les gebruik en daarna verwijder. Sommige studenten vinden dit een noodzakelijke voorwaarde. Anderen willen graag dat het materiaal ook aan anderen getoond word. Ook de instructeur die de demonstratie verzorgde heb ik toestemming gevraagd om het filmpje te gebruiken.
  • Ik film korte stukjes waardoor de opnames elke keer opnieuw aangeklikt moeten worden, dit wordt als storend ervaren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten