Samenvatting Boek: Empowering Online Learning,

  • Samenvatting Boek: Empowering Online Learning, CJ Bonk en K Zhang Inleiding: De ontwikkeling van elearning wordt geschetst: Men maakt een onderscheid tussen jongere en oudere studenten en men geeft aan dat er een digitale kloof is. Probleem is dat huidige ontwikkelaars niet opgeleid zijn via e-learning. Het R2D2 model (wordt in hoofdstuk 1 uitgelegd) is een model wat door de auteurs wereldwijd bespoken is en wat als intuïtief ervaren wordt. Men gebruikt in dit boek voor elearning de term: web of learning. Hoofdstuk 1: The r2d2 model. · Dit model is gebaseerd op de volgende leertheorieën: Kolb: the learning cycle Mc Carthy: 4 MAT system Fleming en Mills: VARK method (visual, aural, read/write, kenisthic.) Het R2D2 model lijkt het meest op dat van Flemings en Mills. · Het R2D2 model: Read: voorkeur voor schrijven, lezen, luisteren. Verbal and auditory leaners Reflect: voorkeur observeren, bekijken, reflectie schrijven, zelftest. Reflective and observational learners Display: voorkeur video, tijdslijnen, schema’s. Visual learners. Do: voorkeur projecten, rollenspel, simulatie. Hands-on learners. R2D2 hoeft niet in deze volgorde gehanteerd te worden. M.a.w. is niet lineair. Er kan één fase gebruikt worden als de groep studenten dezelfde leerderskenmerken heeft. Meer dan één fase kan gebruikt worden om een grotere diversiteit aan leerderskenmerken te bedienen. · Het R2D2 model kan ook als een probleemoplossende methode gebruikt worden (zie blz. 8) Het R2D2 model kan ook dienen bij het ontwikkelen van een cursus. Zie ook blz. 8. · Bij elke fase van de R2D2 methode worden digitale werkvormen genoemd die recht doen aan de desbetreffende leerstijl. Het schema op blz. 10-11 is dan ook een belangrijk schema. Hoofdstuk 2, 4, 6, 8. In elk van deze hoofdstukken wordt nader ingaan op 1 van de 4 fasen van het R2D2 model. Hoofdstuk 3, 5, 7, 9. In deze hoofdstukken worden de digitale werkvormen uitgewerkt die het best passen bij de fase die in een voorafgaand hoofdstuk is besproken. Hoofdstuk 10 De samenvatting van het boek. Een overzicht van alle 100 werkvormen gerangschikt per fase is te vinden na blz. 149. In dit schema worden de Risico’s, tijdinvestering, kosten, in hoeverre de student centraal staat en de duur van de werkvorm benoemd. Een andere samenvatting op het net. Samenvatting Empowering online learning door Wilfred Rubens

1 opmerking:

  1. Hay Rudi,
    Zou je het boek aanbevelen? Waarom wel/niet?
    Je verwijst ook naar de samenvatting van Wilfred Rubens. Ik neem aan dat je zijn weblog volgt? Prima! Deel je zijn mening?
    Wat weet je trouwens over de leerderskenmerken van je studenten? Lopen die veel uiteen of juist niet?

    BeantwoordenVerwijderen