Toetsen als werkvorm (silverpoint en socrative)

Om natschool meer als managementtool voor het onderwijs te gebruiken, gaan we binnen de afdeling verzorging en verpleging van het Koning Willem 1 college het portfolio van natschool en de toetsmogelijkheden meer gebruiken.
Om eerst zelf ervaringen op te doen heb ik een toets gemaakt met Silverpoint (tool binnen natschool). Ook heb ik het stemmen via internet ingezet met de site www.socrative.com.


Tijdens de les over oorzaken van een verstandelijke beperking zijn de volgende instructies aan een BBL3 lesgroep verzorgende gegeven:
- Bestudeer thuis de powerpoint, te vinden in natschool, over oorzaken van een verstandelijke beperking.
- Maak aan het begin van de les de toets in natschool en bestudeer achteraf de feedback bij de vragen.
- Nogmaals toetsvragen beantwoorden over oorzaken waarbij de score via de beamer voor de hele klas zichtbaar wordt. Hiervoor gebruiken we www.socrative.com
- Vul na afloop het evaluatieformulier in via www.socrative.com

De toets gemaakt met Silverpoint zit er mooi uit. Echter het programma liep soms vast en de feedbacktekst is moeilijk leesbaar.
Een grote leerkracht zit in het gebruik van socrative. Alle antwoorden worden getoont op het scherm. Ik en de studenten zien precies wat er wel en niet begrepen is. Ook het stemmen van medestudenten op het beste antwoord is leuk om te doen.
Het programma is makkelijk in gebruik. (zie video)
Ik heb ook via de website socrative gevraagd wat studenten er van vonden. Hun evaluatiegegevens zijn gedownloaded in een excell bestand.

Conclusie:
Ik kan veel meer individueel op vragen ingaan terwijl het leren bij de andere studenten doorgaat. Door het overzicht van de antwoorden van de klas zie ik precies wat niet begrepen is.
De meningen van de studenten zijn unaniem. Veel geleerd, actief bezig geweest



2 opmerkingen:

  1. Goed bezig ! Leuk om te lezen. Ik ga eens kijken hoe dat met de leesbaarheid van de feedbacktekst zit. Groeten Els Heinen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Els
      Leuk dat je reageert! Ben benieuwd naar de oplossing.

      Verwijderen